Zajęcia w Akademii Ruchu

odbywają się w formie zajęć ruchowych w sali gimnastycznej MDK, ul. Osmeckiego 51

oraz na basenie.

Dzięki temu:

– bawiąc się zdobywamy kolejne etapy sprawności fizycznej

– przeciwdziałamy stwierdzonym wadom postawy, ich utrwalaniu i pogłębianiu

– wyrównujemy odchylenia fizjologiczne

– kształtujemy nawyk postawy prawidłowej

– zapewniamy dzieciom z wadami postawy ruch w odpowiednich dla nich dawkach na sali oraz w wodzie

– korygujemy zaburzenia statyki ciała

– zwiększamy zdolność układu oddechowego i krążenia

Nauczyciel prowadzący: Maria Gubernat

                         Powrót na zajęcia po kilkumiesięcznej przerwie bardzo nas cieszy! A tak bawimy się i ćwiczymy!

Kochane dzieci.

Dziś zapraszam Was do wspólnej zabawy z Pracownią Każde Dziecko To Potrafi.

To nasze wspólne co wtorkowe spotkania

https://kazdedzieckotopotrafi.blogspot.com/

Zajęcia 30 (23.06.2020r. wtorek) ŁAMIGŁÓWKI ZAPAŁCZANE



 
Dzień dobry.
Witam serdecznie wszystkie moje kochane Dziaciaczki.
Wiem, że macie dużo nauki, ale przerwy są wskazane. Dlatego zapraszam Was do łamigłówek patyczkowo – zapałczanych.
Polecam zagadki z trójkąta i liczb.
Pamiętajcie, że patyczki maja jednakową długość.
Zaczynamy.
 
1. Układamy trójkąt równoboczny, którego bok składa się z dwóch patyczków czyli potrzebujemy 6 sztuk.
Zadanie: otrzymaną figurę uzupełnij trzema patyczkami w taki sposób, aby otrzymać 5 trójkątów równobocznych.
 
2. Z 9 patyczków układamy 3 trójkąty – obok siebie: 3 patyczki poziomo + dokładamy daszki.
Zadanie: zmień położenie 2 patyczków w taki sposób, aby otrzymać 4 trójkąty równoboczne.
 
3. Układamy z 12 patyczków dwie klepsydry obok siebie. Czyli 2 patyczki obok siebie plus daszki = mamy dwa trójkąty. Dokładamy na górę kolejne dwa trójkąty ale odwrotnie.
Zadanie: zmień położenie 4 patyczków w taki sposób, aby otrzymać 6 trójkątów równobocznych.
 
 
Dzisiaj proponuje tez zadania z liczbami.
Są to zadania matematyczne.
Posłużymy się liczbami rzymskimi.
 
1. Ułóż zadanie matematyczne III = II
Zadanie: dołóż jeden patyczek, aby wynik stał się prawidłowy.
Podpowiem – to zadanie ma dwa rozwiązania.
 
2. Ułóż z sześciu patyczków zadanie matematyczne VI + II = V
Zadanie: zmień położenie jednego  patyczka w taki sposób, aby wynik się zgadzał.
 
3. Ułóż patyczki na zadanie matematyczne X+ X = X
Zadanie: zmień położenie dwóch patyczków w taki sposób, aby wynik się zgadzał.
 
4. Ułóż patyczki II + II = I
Zadanie: zmień położenie jak najmniejszej liczby patyczków w taki sposób, aby wynik się zgadzał.
 
Uwaga ! teraz proponuje zabawę na cyfrach arabskich.
Ułóż tak, jak na elektronicznym wyświetlaczu kalkulatora
 
 
Zadanie: 5 – 6  = 8
 
To znaczy z pięciu patyczków ułóż cyfrę pięć, z sześciu patyczków ułóż cyfrę sześć i z siedmiu patyczków ułóż cyfrę osiem.
Zadanie: jak przenieść dwa patyczki, aby otrzymać prawidłowy wynik.
 
Czas kończyć nasza zabawę.
Ciekawa jestem jak poszło Wam rozwiązywanie naszych zadań.
Podzielcie się ze mną zdjęciami nadesłanymi na adres imprezy@mdk.erzeszow.pl.
 

WITAM WAS

ZAPEWNE MYŚLICIE JUŻ O WAKACJACH…….JEDNAK W DALSZYM CIĄGU PROPONUJĘ WAM ZABAWY.

MAM NADZIEJĘ, ZE W TRAKCIE WYKONYWANIA TYCH ĆWICZEŃ  BĘDZIECIE DOBRZE SIĘ BAWIĆ

  1. Chrząszcz na grzbiecie – leżymy na podłodze udając chrząszcza, który przewrócił się na plecy i chce wstać (rękami i nogami wykonujemy podobne ruchy). Nie wolno odrywać barków od podłogi. 
  2. Ślimak – leżymy na brzuchu, dłonie pod brodą. Na hasło „Ślimak pokaz rogi” unosimy głowę i przykładamy ręce zwinięte w pięści do skroni, następnie prostujemy palce, jako „rogi”. Na hasło „Ślimak schowaj rogi” zginamy palce, ale ręce i łokcie nie są opuszczone. Dopiero na hasło „Ślimak odpoczywa” kładziemy się na podłodze w pozycji wyjściowej 
  3. Jazda na rowerze – leżymy na plecach, nogi ugięte, ręce w skrzydełka. Na hasło unosimy nogi i naśladujemy jeżdżący rower w przód i w tył 
  4. Kukułka – siedzimy w siadzie skrzyżnym, ręce w skrzydełka, na sygnał wysuwamy głowę do przodu i mówimy „kuku” a następnie cofamy głowę (tułów prosto)
  5. Rulon – leżymy na plecach, na sygnał unosimy zgięte w kolanach nogi i staramy się dotknąć kolanami czoła 
  6. Rąbanie drzewa – stoimy w małym rozkroku. Na hasło „rąbiemy drzewo” unosimy w górę złączone ręce a następnie wykonujemy opad tułowia (nie skłon!!) 
  7. Karate – ćwiczenie wykonywane w parach. Jedna osoba z pary robi siad równoważny, ręce oparte z tyłu, pomiędzy uniesionymi stopami trzyma piłkę. Druga osoba w siadzie klęcznym, twarzą do partnera jednym uderzeniem dłoni w piłkę stara się wybić ją z nóg trzymającego 

Witajcie wszyscy uczestnicy naszych zajęć!!!!

Dzisiaj nieco inaczej……..przyjrzyjcie się ćwiczeniom zamieszczonym na grafice poniżej.

Są to wszystko ćwiczenia na mięśnie brzucha.

Moja propozycja brzmi….wybierzcie sobie każdego dnia po trzy ćwiczenia i spróbujcie wykonać je powtarzając każde dziesięć razy.

 A może wybierzecie po kilka ćwiczeń dla rodziców……….ciekawe czy potrafią je wykonać…

źródło: stylowi.pl

 

Dzisiaj rozpoczynam od złożenia Wam najserdeczniejszych życzeń z okazji waszego święta!!
Mam nadzieję, że w tych ćwiczeniach pomogą Wam rodzice

ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE BRZUCHA

PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte o podłoże.
RUCH: Dziecko unosi w górę zgięte kończyny dolne tak, by widzieć swoje stopy, następnie kładzie ręce na kolana i „siłuje się” z kolanami. Napina izometrycznie mięśnie brzucha i wciska lędźwie w podłoże. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa powinien być wciśnięty w podłogę, nie może się unosić.

PW: Leżenie tyłem nogi, ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, w stopach trzymana słabo napompowana piłka. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa przylega do podłogi.
RUCH: Dziecko unosi nogi w górę do kąta 90º trzymając piłkę podeszwową powierzchnią stóp. Wykonuje wolno ruchy opuszczając stopy do kąta 80-70º. Zakres ruchu zależny jest od siły mięśni brzucha. Przy słabych mięśniach brzucha polecamy dziecku utrzymać nogi w górze i wciskać odcinek lędźwiowy bez wykonywania ruchu.

PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte o podłoże.
RUCH: Dziecko unosi nogi w górę do kąta 90º. Odcinek lędźwiowykręgosłupa przylega do podłogi, dziecko wciska umieszczoną pod plecami szarfę, wykonuje wolno ruch nóg w stronę prawą w bok 10-30 cm od osi środkowej ciała. Dziecko wytrzymuje w tej pozycji 5-10s następnie przenosi nogi na stronę lewą. Zakres ruchu, czas ćwiczenia i ilość powtórzeń zależny jest od siły mięśni brzucha i powinien być dobierany indywidualnie..

ĆWICZENIA ROZCIĄGAJĄCE MIĘŚNIE KULSZOWO–GOLENIOWE

PW: Siad prosty szarfa zahaczona o 1 stopę.
RUCH: Dziecko trzymając szarfę przechodzi do leżenia tyłem z uniesioną prostą w kolanie nogą. Zakres ruchu uzależniony jest od długości mięsni kulszowo –goleniowych. Dążymy do tego by dziecko uniosło prostą nogę w stawie kolanowym do kąta 80º – 90º.

PW: Siad prosty szarfa zahaczona o 2 stopy.
RUCH: dziecko trzymając szarfę przechodzi do leżenia tyłem z uniesionymi, prostymi w kolanie nogami. Zakres ruchu uzależniony jest od długości mięsni kulszowo –goleniowych. Wytrzymuje w tej pozycji 5 -10s. Dążymy do tego by dziecko uniosło nogi proste w stawach kolanowym do kąta 80º – 90º. Miednica nie powinna się odrywać od podłogi.

PW: Pozycja zasadnicza- stanie prosto.
RUCH: Dziecko wykonuje skłon w przód, przy prostych nogach, starając się dotknąć palcami podłoża. W tej pozycji powinno wytrzymać 5-10s. Podczas tego ćwiczenia należy pilnować by oś kończyn dolnych była prostopadła do podłoża i kolana się nie uginały. Jeżeli dziecko nie dostaje rękami do podłoża zatrzymuje ruch w pozycji maksymalnego skłonu wytrzymując 5 -10s.

PW: Pozycja zasadnicza, rozkrok na szerokość bioder, ręce w górę.
RUCH: Opad tułowia w przód do jednej nogi (skrętoskłon) wytrzymać 5 s., zmiana strony. Kolana powinny być proste.

PW: Pozycja zasadnicza, stanie przed stołem.
RUCH: Dziecko 1 nogę kładzie na stole oraz wykonuje skłon w kierunku stopy tej nogi, wytrzymuje 5-10 s. Druga stopa ustawiona prostopadle do ściany (nie powinna być ustawiona w bok)

ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE POŚLADKÓW

PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy całe oparte o podłoże. Między kolanami umieszczona słabo napompowana piłka (piłka po ściśnięciu nie większa niż 10 cm)
RUCH: Dziecko unosi biodra w górę ściskając kolanami piłkę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie mięśni brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy. W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy całe oparte o podłoże. Między kolanami umieszczona słabo napompowana piłka (piłka po ściśnięciu nie większa niż 10 cm).
RUCH: Dziecko unosi biodra w górę ściskając kolanami piłkę i podnosi prawą nogę w górę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie m. brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy na piłce.
RUCH: Dziecko unosi biodra w górę wciskając całe stopy w piłkę i utrzymując równowagę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie mięśni brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

PW: Leżenie przodem (na brzuchu) na piłce, ręce ugięte w łokciach, stopy oparte o podłogę
RUCH: Dziecko unosi nogi w górę napinając pośladki i brzuch. W tej pozycji należy wytrzymać 5 – 10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami. (UWAGA: Pilnujemy by lordoza lędźwiowa się nie powiększała)

 

Zdjęcia – źródło:  memoinfo.pl

 

Ćwiczenia należy wykonywać bardzo dokładnie i bez pośpiechu, pamiętając o głębokim rytmicznym oddechu.

  1. Siad krążek między stopami (podeszwy przylegają do krążka), podawanie krążka stopami do rąk i zabieranie.
  2. Leżenie przodem na stole, pod miednicą ułożony koc, nogi przytrzymuje rodzic powolny skłon tułowia w dół wydech i unoszenie tułowia do poziomu ramiona w bok wdech.
  3. Leżenie tyłem – ramiona proste za głową przytrzymywane przez rodzica, nogi ugięte w kolanach, krążek między stopami przechylanie nóg w prawo i w lewo z dotknięciem podłogi.
  4. Marsz (może być w miejscu) dotykanie na zmianę prawym i lewym kolanem krążka wzniesionego na linię bioder.
  5. Krążek z tyłu – trzymany w ramionach bieg w miejscu i uderzanie palcami stóp o krążek.
  6. Siad podparty – przenoszenie palcami stóp kulek z papieru ( po pięć prawą i lewą nogą ).
  7. Siad skrzyżny talerzyk lub książka trzymana przed twarzą na linii brody z kulkami papieru – wdech, zdmuchnięcie kulek papieru z talerzyka (rodzic zwraca uwagę na poprawny siad dziecka i głęboki wdech nosem)
  8. Stanie tyłem do ściany z książką na głowie wypychanie książki w górę.

Pamiętaj o prawidłowej postawie nie tylko podczas ćwiczeń, ale w ciągu całego dnia w czasie zabawy, oglądania telewizji i posiłkach.

 

…i kolejny tydzień naszych spotkań, dzisiaj proponuję znowu zabawę

Ćwiczenia wspomagające korekcję do wykonania w warunkach domowych:

1: “Kołyska” – dziecko kładzie się na brzuchu, dłonie ułożone w kierunku nóg, chwyt za stopy i cykliczne kołysanie w przód i tył.

 2: “Kotek pije mleko” – dziecko klęka podpierając się dłońmi (palcami do środka). Ugina ręce w łokciach i dotyka brodą do podłogi.

 3: “Aniołek na śniegu” – leżąc na plecach z podkulonymi nogami, dziecko stara się okrężnym ruchem dłoni rysować “Aniołka” po podłodze.

 4: “Sięgaj jak najdalej” – dziecko kładzie się na plecach, ugina nogi w kolanach. Piłkę trzyma w dłoniach, na kolanach i przenosi ją za głowę, jak najdalej, wyprostowanymi rękami. Dodatkową motywacją może być mierzenie odległości.

 5: “Leżenie pod palmami” – dziecko kładzie się na plecach, ugina nogi w kolanach. Ręce zgięte w łokciach podkłada pod głowę. Łokcie przylegają do podłogi.

Ćwiczenie 6: “Motylek” – dziecko siada prosto na krześle. Dłonie zakłada za głowę jak przy “leżeniu pod palmami”. Zadaniem motylka jest machanie skrzydełkami (w tył) tak, aby łokcie nie wyszły przed uszy.

*Przy ćwiczeniach w leżeniu tyłem pamiętajcie, aby całe plecy były ‘przyklejone’ do podłogi

Witajcie uczestnicy akademii ruchu……..mam nadzieję, że w dalszym ciągu będziecie aktywni i uda Wam się pobawić………tym razem stopami

 

L.p.

Ćwiczenie

Ilość

powtórzeń

  1. 1.      

Marsz na zewnętrznych krawędziach stóp, palce zgięte

podeszwowo, paluch dotyka podłogi.

 

60 kroków

  1. 2.      

Siad prosty – naprzemienne zginanie i prostowanie nóg

w stawach skokowych z  równoczesnym zginaniem palców.

20 x

  1. 3.      

Siad na podłodze, palcami stop chwyt woreczka
i rzut do koszyka lub koła.
Może być woreczek z ryżem lub grochem

10 x każda z nóg

  1. 4.      

Leżenie przodem, RR pod brodą, NN ugięte w stawach do kąta prostego. Zbliżanie do siebie i oddalanie podeszw stóp – „klaskanie stopami”.

20 x

  1. 5.      

Siad na podłodze, chwyt piłki podeszwami stóp (wszystkie palce na piłce) i wyrzut piłki do przodu. Może być piłka siatkowa lub gumowa.

10 x

  1. 6.      

Siad na krześle, plecy przylegają do oparcia. Rozsuwanie palców  na podłodze (nie podnosić palców do góry) – rozluźnienie.

10 x

  1. 7.      

Siad na krześle. Zwijanie palcami stopy kocyka. Ćwiczy raz jedna, raz druga noga. Można jako utrudnienie położyć na końcu kocyka książkę lub nieduży ciężarek.

10 x

  1. 8.      

Siad na krześle, pomiędzy palcami stopy ołówek – pisanie na kartce papieru.
Ćwiczą obydwie nogi

do 5 min. jedna noga

  1. 9.      

Siad na krześle. Chwyt sznura palcami stóp i układanie nim żądanych znaków (dł.sznurka – około 50 cm.).

Nogi ćwiczą jak w ćw. 8

  1. 10.     

Siad na podłodze –zdejmowanie skarpetki prawą N z lewej N (skarpetka luźno ubrana).
Zmiana – ćwiczy druga noga.

3 – 5 x

  1. 11.     

Siad ugięty tyłem do ściany, przesuwanie stóp do przodu ruchem  pełzającym.

10 x

  1. 12.     

Leżenie tyłem, NN ugięte, palce obu stóp trzymają woreczek lub misia. RR w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze. Przejście do leżenia przewrotnego
z położeniem przyboru na podłogę za głową.

10 x

  1. 13.     

Siad ugięty, dłonie oparte na podłodze z tyłu. Rzut woreczka foliowego stopą w górę, wdech nosem,
a następnie silne dmuchnięcie na woreczek.

5 razy każda noga.

 

  1. 14.     

Chód „stopa przed stopą” po lasce gimnastycznej lub po grubym sznurze. Można ćw. wykonać z zamkniętymi oczami.

 

Ćwiczyć od 3 – 5 min.

  1. 15.     

Klęk podparty – uniesienie wyprostowanej nogi w górę (palce stóp obciągnięte) z równoczesnym ugięciem RR w łokciach – wdech (b). Powrót do klęku –wydech (a) i zmiana nogi.

10 x

  1. 16.     

Siad na podłodze –zabieranie małych i chwytnych przedmiotów stopą ugiętej lewej nogi i przenoszenie ich ponad prawa nogą na zewnątrz. Zmiana nogi.

Od 3 – 5 razy.

 

WYBIERAMY  MAKSYMALNIE DO 10 ĆWICZEŃ  I  ĆWICZYMY  2 – 3  RAZY W TYGODNIU  NIE  DŁUŻEJ  DO 30 MIN.

MOŻNA  ZWIĘKSZAĆ ILOŚĆ  DNI  I  ĆWICZEŃ

Zabawy wykorzystywane w wielu wadach postawy:

  • 1. „Pływanie żabką”– leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”.
  • 2. „Popatrz przez obręcz” – leżenie przodem nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach obręcze (kółka). na hasło dzieci unoszą ręce z obręczą nad podłogę i patrzą przez nie na prowadzącego. Na hasło „odpocznij” dzieci kładą obręcze na podłodze.
  • 3. „Rybki w stawie” – leżenie przodem na kocykach z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte o podłogę, palce rąk skierowane do środka. Na hasło dzieci odpychają się dłońmi od podłogi i ślizgają się po podłodze.
  • 4. „Kwiatek rośnie” – siad skrzyżny, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło „kwiatek rośnie” dzieci powoli prostują tułów i wyciągają ręce w górę jak najwyżej. Na hasło „kwiatek więdnie” dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.
  • 5. „Zdmuchnij świeczkę” – siad skrzyżny z rękami ułożonymi w „skrzydełka”, dłonie zaciśnięte w pięści a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na sygnał dzieci obracają głowę w lewo i „zdmuchują” lewą „świeczkę”. następnie skręcają głowę w prawo i zdmuchują prawą „świeczkę”. Na hasło „zapal świeczkę” dzieci prostują po jednym palcu każdej dłoni.
  • 6. „Budowanie domu” – siad skrzyżny z dłońmi na kolanach, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę. na hasło „budujemy dom” dzieci przenoszą ręce w skrzydełka, następnie przenoszą prawą ręką w górę i ustawiają dłoń równolegle do podłogi. Tak samo ustawiają lewą rękę ale z dłonią nad dłonią prawą, przenoszą prawą dłoń nad lewą itd. Budujemy tyle pięter aż dzieci maksymalnie wyciągną ręce w górę. Wówczas prowadzący podaje hasło „budujmy dach” – dzieci wyciągają dłonie w górę i łączą palce prawej i lewej dłoni tworząc „dach” nad zbudowanym domem.
  • 7. „Koziołek bodzie” – klęk podparty. na sygnał „Koziołek bodzie” dzieci opuszczają nisko głowę, a następnie odrzucają ją w górę wyciągając jednocześnie w przód – naśladują bodącego koziołka. na hasło „koziołek odpoczywa” dzieci wracają do pozycji wyjściowej.
  • 8. „Bicie brawa stopami” – siad na podłodze, kolana skręcone na zewnątrz, podeszwy stóp skierowane jedna do drugiej. Na hasło dzieci unoszą stopy nad podłogę uderzają jedna o drugą. Na hasło „stopy odpoczywają” – dzieci wracają do pozycji wyjściowej.
  • 9. „Baletnica” – dzieci siedzą na krzesełkach, czubki palców dotykają podłogi, pięty uniesione. Na sygnał dzieci przestawiają kolejno stopy do przodu, do tyłu i w bok – imitują kroki baletnicy chodzącej na palcach.
  • 10. „Skarpetka” – dzieci na krzesełkach. Na sygnał każde dziecko za pomocą palców stopy przeciwnej stara się zdjąć skarpetkę z jednej nogi, a następnie z drugiej nogi.

Witam wszystkich uczestników zajęć !!!
Mam nadzieję, że udało Wam się wykonać przynajmniej część zabaw, które zaproponowałam
Wam w ubiegłym tygodniu.
No oczywiście wciągnęliście w zabawę rodziców.

Dzisiaj proponuję Wam ćwiczenia stóp
– życzę przyjemnej pracy.

  1. Marsz na palcach – podciąganie pięt do wewnątrz.
  2. Marsz na piętach.
  3. Siad na ławce, krześle – uderzanie o podłogę palcami.
  4. Pozycja wyjściowa jw. – zbieranie ręcznika palcami stóp.
  5. Siad rozkroczny – toczenie piłki między podeszwami.
  6. Leżenie na plecach – “jazda na rowerze” z “naciskaniem pedałów” palcami – praca palców.
  7. Leżenie na plecach nogi zgięte, oparte o ścianę – toczenie piłki w górę podeszwami.
  8. Pozycja stojąca lub siad na podłodze, krześle, taborecie – zbieranie palcami drobnych przedmiotów (ołówka,kamyków,fasoli), podnoszenie woreczka z grochem i wyrzucanie do przodu.
  9. Stanie ze stopami ustawionymi równolegle – kierowanie ciężaru ciała za zewnętrzny brzeg stopy z naciskiem palcami na podłoże.
  10. Siad na brzegu taboretu, tułów odchylony do tyłu, kolana wyprostowane – szybkie naprzemienne uderzanie palcami stóp o podłogę.
  11. Stanie na ławce lub grubej desce – naprzemienne przyciskanie zgiętych palców do krawędzi ławki.
  12. Przysiad – podnoszenie się na palcach z wysokim unoszeniem pięt.
  13. Marsz na zewnętrznych krawędziach stóp – silne podkurczanie palców.
  14. Siad na taborecie, krześle – układanie stóp na powierzchni piłki.
  15. “Maszerowanie” stopami do przodu i tyłu.
  16. “Klaskanie” stopami.

Witam, dzisiaj proponuję abyście pokazali swoim rodzicom propozycję zabaw, jakie Wam przedstawiam.

Kochani rodzice, jesteście nam bardzo potrzebni……..zabawcie się ze swoimi dziećmi. Obiecuje będzie wesoło i sami będziecie mogli ocenić sylwetkę swojej pociechy. Życzę przyjemnej zabawy

1. „Kukułka”

Siadamy razem z dzieckiem w siadzie skrzyżnym („po turecku”), z rękami ułożonymi w “skrzydełka” czyli dłońmi uniesionymi na wysokość barków, zgiętymi łokciami i ściągniętymi łopatkami. Pod pupę podkładamy poduszkę lub złożony koc tak, żeby pośladki były na wysokości kolan. Pilnujemy, by plecy były cały czas proste. Na umówiony sygnał, zaczynamy udawać kukułki wychodzące z zegara. Mówiąc „kuku”, wysuwamy głowę do przodu a następnie maksymalnie ją cofamy. Ruch wykonujemy samą głową, tułów powinien zostać nieruchomy. Należy zwrócić uwagę, aby głowa pozostawała dłużej w pozycji cofniętej oraz by przez całe ćwiczenie była ustawiona prosto.

W tym ćwiczeniu wyrabiamy nawyk prawidłowego ustawienia głowy, dbamy o fizjologiczne wygięcie kręgosłupa szyjnego oraz wzmacniamy mięśnie ściągające łopatki.

2. „Skradający się kotek”

Ustawiamy się w pozycji klęku podpartego, ze zgiętymi łokciami. Palce rąk skierowane są do wewnątrz, klatka piersiowa oraz głowa trzymane są nisko nad podłogą. Na umówiony sygnał zaczynamy skradać się jak kotek: najpierw przenosimy ręce, a następnie przyciągamy jedną nogę do przodu a drugą – wyprostowaną zostawiamy z tyłu.

W tym ćwiczeniu głównie odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia, rozciągamy mięśnie biodrowo-lędźwiowe oraz wzmacniamy mięśnie ściągające łopatki.

3. „Raki”

Przyjmujemy pozycję „raka” – ustawiamy się w podporze tyłem, z palcami dłoni skierowanymi w stronę stóp, z ugiętymi nogami oraz z wysoko uniesionymi biodrami (najlepiej na wysokości kolan). W ten sposób poruszamy się zarówno w przód, jak i w tył. Możemy modyfikować tą zabawę organizując wyścig raków lub grając w „rakową piłkę nożną”. Należy zwrócić uwagę, by podczas zabawy biodra dziecka uniesione były na wysokość kolan a barki nie wysuwały się do przodu.

W tym ćwiczeniu odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia, rozciągamy mięśnie piersiowe oraz wzmacniamy mięśnie pośladkowe, mięśnie ściągające łopatki i mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym.

4. „Bociany”

Stajemy razem z dzieckiem w postawie skorygowanej: głowa w przedłużeniu kręgosłupa, barki cofnięte i luźno opuszczone, łopatki lekko ściągnięte, brzuch napięty, nogi rozstawione na szerokość bioder, kolana wyprostowane (przyjmowania takiej pozycji możemy nauczyć dziecko początkowo przy ścianie). Wspinamy się na palce, prostujemy  ramiona i unosimy je w bok ( do wysokości barków). Na sygnał, zaczynamy chodzić jak bociany – wysoko unosząc kolana oraz wykonujemy powolne ruchy ramion w górę i w dół – jak bocian skrzydłami. Pamiętamy przy tym, aby plecy były cały czas wyprostowane, a głowa trzymana wysoko.

W tym ćwiczeniu wyrabiamy przede wszystkim nawyk przyjmowania prawidłowej postawy ciała.

5. „Łapki”

Kładziemy się na brzuchu z buzią zwróconą do siebie, w odległości około 0,5 metra  (jeżeli leżenie w tej pozycji będzie powodowało ból kręgosłupa, to możemy podłożyć  pod miednicę poduszkę, aby zmniejszyć nieco wygięcie w odcinku lędźwiowym). Wyciągamy przed siebie uniesione nad podłogę ramiona, dłonie dziecka zwrócone są do góry a nasze do dołu nad rękami dziecka. Dziecko stara się szybkim ruchem przenieść swoje ręce nad nasze i lekko nas klepnąć w ręce z góry. My w tym czasie próbujemy szybko cofnąć ręce, uniemożliwiając dziecku trafienie.

W tym ćwiczeniu odciążamy kręgosłup   od obciążenia osiowego, wzmacniamy mięśnie karku oraz mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym.

6. „Wrzuć piłkę do bramki”

Do tej zabawy potrzebujemy piłkę. Jedno z nas jest „piłkarzem” a drugie “bramką”. Piłkarz kładzie się na brzuchu, ze złączonymi i wyprostowanymi nogami, głową w stronę drugiej osoby. Bramka ustawia się bokiem do piłkarza w podporze tyłem, z dłońmi skierowanymi palcami w stronę stóp, ściągniętymi łopatkami i biodrami uniesionymi na wysokość kolan. Piłkarz stara się trafić do bramki piłką. Po kilku rzutach zamieniamy się miejscami. Zabawę tę można modyfikować – „bramka” może utrudniać zadanie „piłkarzowi” i przesuwać się w przód lub w tył. Ważne jest, aby podczas tej zabawy pilnować prawidłowego utrzymania pozycji.

W tym ćwiczeniu wzmacniamy mięśnie pośladkowe, mięśnie ściągające pośladki i mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym oraz odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia.

7. „Wyścig wielbłądów”

Wyznaczamy linię startu i mety. Siadamy na linii startu tyłem do wyznaczonej trasy wyścigu, w pozycji siadu prostego z podparciem rękami z tyłu (ręce zwrócone palcami ku tyłowi, łopatki ściągnięte, plecy proste). Na sygnał startu, przyjmujemy pozycję na czworakach ( prostujemy ręce oraz nogi i unosimy biodra w górę ) i w ten sposób biegniemy do mety. Wyścig możemy dowolnie utrudniać, na przykład kładąc na trasie przeszkody do ominięcia lub turlając piłkę.

W tym ćwiczeniu rozciągamy mięśnie prostownika grzbietu w odcinku lędźwiowym, mięśnie czworoboczne lędźwi, a także mięśnie kulszowo-goleniowe.

8. „Dźwig”

Do tej zabawy potrzebne nam będą woreczki z grochem (za woreczki doskonale posłużą skarpetki wypełnione grochem i zawiązane na supełek).

Siadamy z ugiętymi nogami i stopami wspartymi o podłogę. Wyprostowane ręce opieramy o podłogę za nami (palce rąk zwrócone ku tyłowi), plecy są wyprostowane, a łopatki ściągnięte. Każde z nas ma swój woreczek, położony na podłodze obok stóp. Na hasło „Dźwig pracuje” palcami jednej stopy łapiemy woreczek, podnosimy go do góry i prostujemy nogę. Następnie, odpychając się dłońmi o podłogi, wykonujemy pełny obrót na pośladkach w miejscu i odkładamy woreczek. Na hasło „dźwig odpoczywa” wracamy do pozycji wyjściowej. Po kilku cyklach pracy „dźwigu” (pamiętamy o zmianie nóg oraz o utrzymaniu pozycji), na hasło „dźwig się zepsuł” siadamy w siadzie prostym podpartym. Następnie rozpoczynamy „naprawianie dźwigu”: wykonujemy skłon w przód i dotykamy najpierw jednej, a potem drugiej stopy. Po tej czynności możemy wrócić do pozycji wyjściowej.

W tym ćwiczeniu wzmacniamy mięśnie brzucha i mięśnie wysklepiające stopy oraz rozciągamy mięśnie kulszowo-goleniowe.

9. „Gazeta”

Do tej zabawy potrzebna nam będzie gazeta.

Stajemy w pozycji skorygowanej, bez skarpetek. Każdy dostaje po kilka stron gazet, które kładzie na podłodze obok swoich stóp. Na sygnał „start” staramy się podrzeć gazetę na kawałki samymi palcami stóp (nie stajemy na gazecie). Następnie zbieramy wszystkie swoje kawałki gazety za pomocą stóp: podnosimy jeden kawałek palcami prawej stopy i podajemy do lewej ręki, kolejny kawałek podnosimy palcami lewej stopy do prawej ręki.

Innym wariantem tej zabawy może być próba uformowania stopami kulki z gazety.

Przez całą zabawę staramy się utrzymać proste plecy.

W tym ćwiczeniu wzmacniamy mięśnie wysklepiające stopy.

10 „Bezradne żuczki”

Przyjmujemy pozycję klęku podpartego. Zaczynamy „marsz żuczków” – chodzimy na czworakach w podobny sposób, jak w „skradającym się kotku”, z zostawianiem wyprostowanej nogi z tyłu. Na hasło „bezradne żuczki” kładziemy się na plecach i naśladujemy rękami i nogami ruchy żuczka przewróconego na grzbiet. Staramy się nie odrywać barków od podłogi. Następnie na hasło „żuczki odpoczywają”, kładziemy ręce i nogi na podłodze i odpoczywamy.

W tym ćwiczeniu wzmacniamy mięśnie brzucha, rozciągamy mięśnie biodrowo-lędźwiowe oraz odciążamy kręgosłup od obciążenia osiowego.

Zapraszamy dziś do wspólnej zabawy w pracowni Każde Dziecko to Potrafi i wykonamy “Kwiat z rolki”

Nie zapominajmy, że zajęcia z Akademii Ruchu odbywają si naprzemiennie
z zajęciami Każde Dziecko to Potrafi z Panią Bogusława Wilk.

Proszę, abyście systematycznie zaglądali również do tej pracowni – KAŻDE DZIECKO TO POTRAFI.

Zapraszam Was do wykonania kwiatu, który można wbić do doniczki stojącej na parapecie,
lub też wykorzystać kubeczek po jogurcie, zasypać piaskiem i wbić nasze dzieło.

Do wykonania kwiatka potrzebne będą:
2 rolki papieru pocięte w paski, wykałaczka do szaszłyków, klej, farby.
Pocięte na około 1cm paski malujemy na dowolne kolory. Łączymy ze sobą i mocujemy na patyczku,
do którego dołączamy także liście – tak jak na powyższym obrazku.

Liczę na Waszą kreatywność i inwencję twórczą.
Czekam na efekty prac.

WITAJCIE UCZESTNICY AKADEMII RUCHU GRUPY WTORKOWEJ ORAZ ŚRODY (PORANNE)

MAM DLA WAS PROPOZYCJĘ ZABAWY….TYM RAZEM PROPONUJĘ WCIĄGNIJCIE DO ZABAWY MAMĘ TATĘ LUB RODZEŃSTWO
Będzie trochę relaksu i zabawy……..bawcie się dobrze

„Kwiaty” Ćwiczenie mięśni grzbietu, karku, elongacja kręgosłupa

 

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, tułów pochylony
do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło kwiatek rośnie dzieci powoli prostują tułów, na hasło kwiatek wychyla się do słońca- dzieci wyciągają ręce w górę, na hasło kwiatek więdnie- wracają do pozycji wyjściowej.

 

2’

 

Budowanie domu-czynne wydłużanie kręgosłupa

 

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, dłonie na kolanach, plecy i głowa proste. Na hasło budujemy dom dzieci przenoszą ręce nad głowę, ustawiając dłonie równolegle na zmianę raz prawa, raz lewa wyżej, do momentu aż ręce będą max, wyciągnięte w górze.

3x

 

Mycie nóg-wzmacnianie mięśni brzucha i mięśni nóg

 

Dzieci siedzą z nogami ugiętymi, ręce oparte za sobą
o podłogę, tułów wyprostowany.
Krążek położony na podłodze przed nogami każdego dziecka. Na hasło włóż nogi do wody dzieci stawiają stopy na krążku, na hasło wyjmij nogi dzieci podnoszą je w górę, otrząsają z „wody”, przenoszą do rozkroku
i opierają o podłogę obok krążka.

1’

Nie wolno

przesuwać

nóg po

podłodze

Zabawa ruchowa „Kurczątka”, ćwiczenia
wzmacniające mięśnie stóp, kształtowanie prawidłowego wysklepienia stopy

 

Każde dziecko rozrzuca kilka zabawek na dywanie kładzie i staje na jednej z nich stopami tak by górą dochodziło powietrze (na zew. krawędzi stopy).
Na hasło kury na spacer dz. naśladują kury,
chodzą po rozrzuconych zabawkach, na hasło kury do kurnika wracają do swego kurczątka stając tak jak przedtem.

2’

 

Wycieraczki samochodowe -wzmacnianie mięśni skośnych brzucha

Dzieci leżą na plecach. Nogi wyprostowane, złączone i uniesione do pionu, a ręce proste w bok leżą na podłodze. Na hasło wycieraczki pracują dz. przenoszą złączone i proste nogi w prawo i w lewo.

1’

Ćwicz,
nie jest wskazane przy skoliozie

 

Ćwiczenie oddechowe – wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie mieszanego toru
oddechowego

 

Dzieci leżą na plecach.
Dmuchają na woreczek foliowy trzymany przed ustami. Starają się utrzymać woreczek w powietrzu jak najdłużej

 

1’

 

Pastowanie podłogi-rozciąganie mięśni piersiowych, wzmocnienie mięśni karku, rąk.

Dzieci w siadzie klęcznym z dłońmi opartymi na woreczkach. Tułów pochylony nisko do przodu, wysuwanie i cofanie rąk po podłodze- myjemy podłogę

 

1’

Plecy nie mogą się
garbić

 

„Samolot – rakieta-odrzutowiec ”-wzmacnianie mięśni grzbietu karku i mięśni ściągających łopatki

 

Dzieci leżą na brzuchu z nogami wyprostowanymi
i złączonymi. Na hasło samolot przenoszą wyprostowane ręce w bok, na hasło rakieta przenoszą ręce w przód,
na hasło odrzutowiec przenoszą ręce skośnie w tył. Przez cały czas ręce są uniesione nad podłogą

 

1’

 

Hasła podawane są
w różnej kolejności, trzylatki mogą odpocząć

 

Ćwiczenie oddechowe-zwiększanie pojemności życiowej płuc

Dzieci leżą na brzuchu w parach naprzeciw ściany
w odległości ok. 1 m.
Dmuchają w piłkę pingpongową odbijając ją od sciany

 

1’

 

 

Ugniatanie kul-wzmacnianie mięśni stóp, kształcenie prawidłowego wysklepienia stopy.

 

Dzieci stoją w rozsypce. Przed stopami mają gazetę.
Na sygnał N. gniotą stopami gazetę tak, by uformować kulę

 

 

 

„Zbieranie skarbów” kształcenie prawidłowego wysklepienia stóp

 

Na zapowiedź rodzica palcami stóp zbierają rozrzucone na dywanie przedmioty i odnoszą „do skarbca”.

2’

 

Przedmioty trzeba podnieść, nie wolno przesuwać po podłodze

 

GRUPY POPOŁUDNIOWE ŚRODA-witajcie dzisiaj proponuję pobawić się ćwiczeniami zwiększającymi ruchomość w stawach kręgosłupa- bawcie się dobrze!!!!

Cierpisz na dolegliwości związane z kręgosłupem oraz szyją? Nie wiesz jak sobie ulżyć? Postaw na regularne ćwiczenia. Oto zostaw, który powinien pomóc.

Pokazane niżej ćwiczenia wykonuj jedno po drugim. Powinny tworzyć one cały ciąg ruchów bez dłuższego zatrzymania między nimi.

1. Połóż się na plecach i ugnij nogi w kolanach. Przyciągnij je do klatki piersiowej odrobinę rolując kręgosłup. Weź trzy razy wdech nosem i wydech ustami i rozluźnij kręgosłup.

3ajpg [300x200]

2. Następnie odstaw jedną nogę na podłogę, drugą wciąż przyciągając do klatki. Ponownie wykonaj kilka głębokich wdechów i wydechów i zmień nogi.

3bjpg [300x200]

3. Unieś zgiętą nogę w górę i złap ją przeciwną ręką przenosząc na drugą stronę i delikatne dociskając do podłoża. Postaraj się w tym ćwiczeniu rozluźniać odcinek lędźwiowy kręgosłupa jednocześnie nie odrywając łopatek od maty. Po około 20 – 30 sekundach powtórz ćwiczenie na drugą stronę.

3cjpg [300x200]

4. Ponownie unieś zgięte nogi w górę rolując kręgosłup i przechodząc do pozycji dziecka. Złap za duże paluchy u stóp i zrelaksuj się w pozycji robiąc kilka głębokich wdechów i wydechów.

3djpg [300x200]

5.  Następnie zmień ustawienie i ustaw się w klęku podpartym. Wykonaj 5-krotnie koci grzbiet.

3ejpg [300x200]

6. Podczas zaokrąglania pleców pamiętaj o wydechu.

3fjpg [300x200]

7. Przenieś ciężar ciała na ręce i podejdź stopami bliżej (prawie jak do pozycji psa z głową w dół – z tą różnicą, że kolana są ugięte). Postaraj się wyciągnąć z barków i wydłużyć w pozycji kręgosłup rozciągając go.

3gjpg [300x200]

8. Potem przenieś ciężar ciała na nogi i wykonaj luźny skłon zbliżając brzuch do uda (kolana cały czas są ugięte).

3hjpg [300x200]

9. Następnie znów przechodzisz do klęku podpartego zostawiając biodra w górze. Jedno ramię przyciągasz po przekątnej do klatki piersiowej i po raz kolejny wydłużając kręgosłup wyciągasz się przed siebie (drugie ramię zostaje z przodu).

3ijpg [300x200]

10. Następnie dociskając ramię, które jest na macie, odkręcasz korpus, rotując ciało w bok.
Po kilku głębokich wdechach i wydechach, zmieniasz stronę.

3jjpg [300x200]

11. Na końcu usiądź na piętach i luźno ułóż ciało na udach. Połóż czoło na macie i przenieś luźne ramiona w tył. W tej pozycji wykonaj do 10 oddechów.

3kjpg [300x200]
Całą kombinację warto powtarzać rano i wieczorem, albo przynajmniej raz dziennie.

Witam wszystkich uczestników Akademii ruchu – gimnastyki korekcyjnej

Jestem w trakcie tworzenia microsoft teamu dla grupy Akademii ruchu-gimnastyka korekcyjna.
Proszę Was, abyście na mój adres e-mail

m.gubernat@mdk.erzeszow.pl

wysłali mi swój adres jaki został Wam wygenerowany do outlook – poczty w oficce365 (są to trzy pierwsze litery imienia i nazwiska i dalej…).

Będę mogła do każdego z Was wysłać kod pozwalający na wejście do teamu- gimnastyka korekcyjna.

Czekam na  wasze maile,
pozdrawiam M. Gubernat

  Ale to nie koniec…teraz czas na gimnastykę:

Kolejny tydzień naszej pracy i kolejny zestaw ćw. W ubiegłym tygodniu pracowaliśmy nad naszymi stopami, w tym tygodniu trochę mm posturalnych.
Bawcie się dobrze

Bardzo proszę wtorkowe grupy aby nawiązały ze mną kontakt mailowy!!

m.gubernat@mdk.erzeszow.pl

Ćwiczenia wzmacniające mm grzbietu oraz rozciągające mm klatki piersiowej (docelowo mm piersiowe).

Potrzebny Wam będzie nieduży kocyk (taki jaki mamy na sali) i drążek (możecie zabrać mamie kijek od miotły).

Pamiętajcie , żeby nie robić wszystkich ćwiczeń na raz. Zróbcie kilka, ale pamiętając, że ćwiczenia należy wykonywać bardzo dokładnie, bez pośpiechu, pamiętając o głębokim rytmicznym oddechu. 

  1. Siad skrzyżny krążenia wyprostowanych lub ugiętych w stawach łokciowych ramion w tył, jak najdalsze odwodzenie ramion w tył i ciąganie łopatek.
  2. Leżenie przodem, ramiona w bok. Naprzemienny wymach wyprostowanej ręki w górę na zewnątrz, w bok i w tył w dół po skosie.
  3. Siad klęczny na kocyku. Przesuwanie się na kocyku odepchnięciem rąk i wytrzymanie w pozycji średniej lub niskiej Klappa.
  4. W marszu na palcach unoszenie laski przodem w górę na plecy na wysokość łopatek wdech, i z powrotem wydech.
  5. Laska trzymana na głowie, palce idą „gąsienicą lub we wspięciu.
  6. W klęku podpartym dłonie przyciskają końce laski wdech nosem, przejście do ukłonu japońskiego – powolny wydech ustami.
  7. W leżeniu tyłem na zrolowanym kocu pod szczytem kifozy (uwypuklenia), ręce proste z laską za głową wznos nóg i naśladowanie wahadła ściennego zegara ( wahadłowe ruchy nóg ). Aby nie hamować oddechu ćwiczący może naśladować chodzący zegar tik tak.
  8. W klęku podpartym naprzemianstronne wymachy nogi w tył (palce obciągnięte) i ręki w przód.
  9. W leżeniu przodem laska pod czołem trzymana za końce – unoszenie głowy i tułowia do skłonu w tył i powrót do leżenia, stopy złączone i lekko uniesione z obciągniętymi palcami. Przy skłonie w tył – wdech, powrót do leżenia wydech.
  10. W siadzie rozkrocznym – stopy trzymane przez rodzica, ręce z laską  w górze skręty tułowia w lewo i w prawo. Po kilku skrętach wzniesienie laski w górę wdech, skłon w przód wydech.
  11. W leżeniu przodem na stole, pod miednicą koc, ręce trzymają krawędź stołu z przodu (rodzic pomaga) unoszenie nóg do poziomu z piłką lub złożonym kocem między stopami.
  12. W leżeniu tyłem, piłka ułożona między łopatkami, unoszenie bioder w górę i utrzymanie równowagi.
  13. W siadzie na krześle ( postawa wyprostowana ) toczenie piłki podeszwami stóp po podłodze od jednej stopy do drugiej.
  14. Leżenie przodem z piłką w górze wykonać obrót i wstać bez dotknięcia rękami i piłką podłogi. Obroty muszą być wykonywane przez prawe  i lewe ramię.
  15. W rozkroku opad tułowia w przód ze wsparciem rąk na biodrach rodzica i uwypuklenie klatki piersiowej przez pogłębienie opadu.
  16. Siad skrzyżny ręce na kolanach dłonie rodzica na głowie dziecka mocowanie głowy z dłonią rodzica. Nie zapominamy o oddychaniu.
  17. Poprawa postawy przed lustrem i z pomocą rodzica, wykonanie kilku kroków w postawie skorygowanej.
  18. Siad na niskim taborecie, ramiona uniesione w górę na zewnątrz, rodzic przytrzymuje dziecko nad stawem łokciowym stojąc z tyłu, jego kolano między łopatkami dziecka, uciskanie kolanem z jednoczesnym odchyleniem ramion w tył
Witam uczestników Akademii Ruchu!!😂
Moi mili, witając się z Wami mam nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i możemy wznowić naszą współpracę. Spróbujmy łączyć się przez naszą, MDK-owską stronę, gdzie w tej zakładce “Akademia ruchu” będę Wam zamieszczała zestawy ćwiczeń.  Co pewien czas będą się one zmieniały. Jednak, żeby to nam się udało chcę nawiązać z Wami, bądź Waszymi Rodzicami nawiązać kontakt.
 
Proszę o przesłanie do mnie maila na adres m.gubernat@mdk.erzeszow.pl z imieniem i nazwiskiem, na dowód na to że jesteście zwarci i gotowi do pracy i ćwiczeń 🙂
 
Szanowni Rodzice przypilnujcie Wasze pociechy, żeby codziennie wykonywały ćwiczenia.
Oczywiście nie muszą robić wszystkich, ale 4-5 dwa razy dziennie.
Pozdrawiam
Maria Gubernat
Skip to content